sunnuntai 11. marraskuuta 2018

Draamallinen malli verkko- opetuksessa


Hieman haastellinen malli toteuttaa, mutta kokemus Simulaationäyttelemisestä tuo varmaankin näkemystä asiaan. Simulaationäyttelijän koulutuksen aikana on perehdytty simulaatio potilaana /asiakkaana toimimiseen soveltamalla draaman ja teatterin tyomenetelmia.
Osallistujat ovat olleet osaltaan mukana kehittamassa simulaatiopotilaankoulutusmallia.

Verkkototeutuksena oppitunnin aihe pitää ensin käsikirjoittaa, kuten normaalin tuntikehyksen mukainen oppituntikin. Roolien valinta tukee oppitunnin osaamistavoitetta.
Aihe voisi olla vaikkapa "Asiakkaan reklamaation kohtaaminen myyntitilanteessa", joka soveltuu hyvin verkko-opetuksen vuorovaikutustilanteeseen.

Roolit opetustilanteessa ovat "asiakas", "asiakaspalveluhenkilö" sekä toteutusta arvioivat "asiantuntijat" eli muut oppilaat.

Orientaatioon voidaan ottaa esimerkit hyvästä ja huonosta asiakasreklamaation hoitamisesta ja sen jälleen jokainen pääsee kokeilemaan vuorollaan omaa osaamistaan. Muut oppilaat ja opettajat antavat palautteen.

Opettajan tulee perehtyä asiakastilanteiden erilaisiin esimerkkeihin, sillä oppimisryhmässä niitä tulee vaihdella ja reaktio tilanteeseen voidaan ohjata vaikkapa muuttamalla aina eri asiakastapauksiin tunnetilaa, jonka vain asiakas tai asiakaspalvelija saa opettajalta tietoonsa. Tällä tavalla asikaspalvelijalle soittaja tai asiakaspalvelija ovat joka kerta omassa erillisessä tilanteessa.

Youtubesta löytyy runsaasti esimerkkimateriaalia, kuten tästä linkistä löytyvä "Hankala asiakas"

https://www.youtube.com/watch?v=G81AANIbuhQ

Tunnin strukturoitu rakenne on siis:

- tunnin sisällön lyhyt esittely
- tässä tapauksessa draamallisen mallin toteutuksen esittäminen
- Esimerkki YouTubesta näytetään oppilaille
- erilaiset tunnetilat sisältäviä lyhyitä kohtaamisia, joita muut läsnäolijat kirjaavat
- tunnin oppimistavoitteen lyhyt kertaaminen
- keskustelu ja kommenttien purku
- lyhyt yhteenveto










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti